Mbo’ers willen uitdaging in hun taallessen

20 apr 2017

Mbo’ers willen uitdaging in hun taallessen

Leggen docenten mbo-studenten goed uit wat een dt-fout is? Kunnen mbo’ers zich op vakantie prima redden in het Engels[1]? De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) heeft mbo-studenten gevraagd naar hun mening over het taalonderwijs op het mbo: 1601 studenten hebben meegedaan en de vragenlijst ingevuld. Uit het onderzoek blijkt dat de lessen Engels en Nederlands uitdagender moeten; dat er meer mogelijkheden moeten zijn voor maatwerk en dat studenten behoefte hebben aan meer persoonlijke begeleiding. Donderdag 19 april 2017, heeft JOB de resultaten overhandigd aan Minister Jet Bussemaker.  

Slechts 37 procent van de studenten beoordeelde de Nederlandse taallessen  als uitdagend, voor de Engelse lessen was dit nog lager met maar 31 procent. Terwijl  studenten aangeven dat zij het belangrijk vinden om Nederlandse en Engelse les te krijgen op het mbo. Ze vinden de taallessen ook belangrijk voor het beroep wat zij leren. JOB vindt het van essentieel belang dat de studenten goede en uitdagende taallessen krijgen op het mbo. Daarom roept JOB de mbo-instellingen op om het taalonderwijs serieus te nemen en ervoor te zorgen dat studenten kwalitatief goed les krijgen.

Ook roept JOB op om de informatievoorziening naar studenten te verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat studenten vaak het verschil tussen een centraal examen en een schoolexamen niet weten en dat studenten niet weten dat het mogelijk is om examens op een hoger niveau af te leggen. Verder blijkt dat studenten hun docenten waarderen, maar 30 procent van de studenten vindt alsnog de persoonlijke begeleiding bij de taallessen onvoldoende. Wij vragen scholen daarom om docenten hiervoor de ruimte te geven, zodat zij studenten persoonlijke begeleiding kunnen geven en ervoor kunnen zorgen dat studenten op hun eigen niveau kunnen werken en daarin begeleid worden.

JOB vindt dat de Centrale Examens geen doel op zich mogen worden, het gaat erom dat mbo-studenten goed taalonderwijs krijgen. De Minister benadrukte het belang van goed generiek onderwijs en zal zich daarvoor inzetten.

Het gehele onderzoek is te vinden op onze website.

 ———————————————————

[1] Alleen studenten van niveau 4 maken het Centraal Examen Engels, we hebben daarom alleen studenten van niveau 4 gevraagd naar hun lessen Engels.

Terug naar overzicht