Blog #4 Hang geen prijskaartje aan een mbo-student!

prijslabel

De student hoort centraal te staan in het onderwijs volgens JOB.  Dat betekent dat alle jongeren de ruimte moeten krijgen om fouten te kunnen maken en door te stromen. Kan dit nog wel in het mbo-onderwijssysteem waar het vooral om geld lijkt te gaan? 

Op dit moment worden scholen beloond wanneer studenten zo snel mogelijk afstuderen. De budgetten van mbo-scholen worden deels bepaald door het aantal behaalde diploma’s en door het aantal jaren dat studenten over hun studie doen. Als je een niveau 3 opleiding haalt binnen drie jaar dan krijgt de school meer geld voor jou dan wanneer je na 7 jaar stapelen binnen het mbo jouw diploma haalt.

Soms maken jongeren op hun 16e een verkeerde studiekeuze en switchen daarom van opleiding. Of studenten beginnen op niveau 1, maar zijn gemotiveerd om verder te leren in hun vak. Ze stromen door in het mbo om uiteindelijk op niveau 4 een diploma te halen. Een hele prestatie! Voor scholen zijn dit soort studenten financieel nadelig. Scholen belanden daardoor in een spagaat: kiezen voor de gemotiveerde student, die toch wel erg duur is?

JOB is bang dat scholen in dit financiële systeem met verkeerde redenen ambitieuze studenten ontmoedigen om door te stromen of te switchen. In dit systeem worden scholen gemotiveerd hun studenten zo snel mogelijk door het mbo te loodsen om zo goedkoop mogelijk met een diploma de school te verlaten. Dit zorgt niet altijd voor toegankelijk onderwijs.  Als een  student na 7 jaar stapelen een niveau-3 opleiding haalt en als timmerman aan de slag kan voor de rest van zijn leven,  dan zijn die extra studiejaren geen verloren tijd!

Stapelen, doorstromen, fouten kunnen maken en jezelf ontdekken zijn juist belangrijk voor het mbo-onderwijs. Studenten moeten een opleiding kunnen doen die het beste bij hun capaciteiten en ambities passen. Aan een ambitieuze student moet je geen prijskaartje hangen!

Rick de Wijk (voorzitter), namens het bestuur van JOB