Jaarplan 2025-2026

19 WAAR WILLEN WE NAAR TOE? We vinden het belangrijk dat opleidingen zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van de student. Daar hoort ook bij dat we willen voorkomen dat student vakken moeten herhalen die zij al behaald hebben (bij een andere onderwijsinstelling of tijdens een andere opleiding). We denken dat een waarderingssysteem zoals microcredentials (een erkenning per behaald vak) hierbij kan helpen. De kloof tussen mbo, hbo en wo kan bovendien kleiner worden gemaakt met het inzetten van microcredential. Daarnaast denken we dat flexibilisering met behulp van microcredentials bijdraagt aan de waardering van het mbo-diploma binnen de EU. We realiseren ons dat dit doelen zijn die tijd nodig hebben om doorgevoerd te kunnen worden, maar dat neemt niet weg dat we hier al actief mee aan de slag zijn. Door aan te sluiten bij koersoverleggen, bijeenkomsten en gesprekken om het studentenperspectief en de behoeften van de studenten te blijven benoemen, werken we samen met Npuls en het ministerie van OCW aan de verdere flexibilisering in het onderwijs. WAT GAAT JOBMBO DOEN? • We gaan onze visie op toekomstgericht onderwijs toelichten aan het ministerie van OCW, de MBO Raad en Npuls, en kijken hoe we samen kunnen werken op dit thema. • We gaan mbo-studenten informeren over de ontwikkelingen rondom flexibilisering en we zullen hen betrekken bij gesprekken over dit thema, zodat hun mening wordt meegenomen in alle ontwikkelingen. • We gaan onderzoeken hoe microcredentials zouden kunnen bijdragen aan het vrijstellingenbeleid en gaan er ook voor pleiten dat microcredentials kunnen worden ingezet om vrijstellingen te krijgen. Digitalisering en (Generatieve) AI spelen een steeds grotere rol binnen het onderwijs. Toch is het voor veel mbo-studenten nog onduidelijk wat AI precies is, wat ermee mag, en wie er binnen de school verantwoordelijk is voor het gebruik ervan. Studenten merken ook dat docenten vaak niet goed weten hoe zij AI in hun lessen moeten gebruiken of ermee om moeten gaan. Daarnaast weten studenten vaak niet wat er gebeurt met hun gegevens/studiedata. WAAR STAAN WE NU? DIGITALISERING Digitalisering betekent het toenemende gebruik van digitale technologieën binnen school. Denk aan het studentenportaal, online boeken, online lessen volgen, digitaal huiswerk inleveren, of werken met leerapps. Generatieve AI is technologie die gebruikt maakt van ‘machine learning’. Dat betekent dat het data verzamelt en gebruikmaakt van deze data om bijvoorbeeld teksten te schrijven, vragen te beantwoorden, plaatjes te herkennen en nog veel meer.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=