Bij instellingsexamens (dat zijn de niet-centrale examens: spreken, gesprekken voeren en schrijven) volgt het onderwijsteam de volgende stappen:
• Stap 1: Wat is (nog niet) behaald?
Docent onderzoekt met de student welke examenonderdelen voor diplomering nog ontbreken.
• Stap 2: Examen mogelijk op school?
Eerst wordt er gekeken of het examen aangepast op de locatie van de school gemaakt kan worden.
• Stap 3: Alternatief examen mogelijk?
Kan dat niet? Dan kan een examenkandidaat de examens ‘gesprekken voeren’, ‘spreken’ op afstand maken (online via bijvoorbeeld skype, teams)?
– De beoordelaar verzekert zich ervan dat een student geen hulp krijgt tijdens het examen. De student moet dan ook alleen in een kamer zitten. Tip: de student laat de ruimte zien voordat het examen start.
– Er worden (als technisch mogelijk) geluid-/video-opnames van het examen gemaakt, zeker als één beoordelaar beschikbaar is. Bij al deze maatregelen geldt dat het examen of de wijze van afname wordt aangepast. De docenten moeten de aanpassingen voordat het examen plaatsvindt laten goedkeuren door de examencommissie.