Skip to content

Wat zijn de gevolgen voor instellingsexamens?

Bij instellingsexamens (dat zijn de niet-centrale examens: spreken, gesprekken voeren en schrijven) volgt het onderwijsteam de volgende stappen:

• Stap 1: Wat is (nog niet) behaald?
Docent onderzoekt met de student welke examenonderdelen voor diplomering nog ontbreken.
• Stap 2: Examen mogelijk op school?
Eerst wordt er gekeken of het examen aangepast op de locatie van de school gemaakt kan worden.
• Stap 3: Alternatief examen mogelijk?
Kan dat niet? Dan kan een examenkandidaat de examens ‘gesprekken voeren’, ‘spreken’ op afstand maken (online via bijvoorbeeld skype, teams)?
– De beoordelaar verzekert zich ervan dat een student geen hulp krijgt tijdens het examen. De student moet dan ook alleen in een kamer zitten. Tip: de student laat de ruimte zien voordat het examen start.
– Er worden (als technisch mogelijk) geluid-/video-opnames van het examen gemaakt, zeker als één beoordelaar beschikbaar is. Bij al deze maatregelen geldt dat het examen of de wijze van afname wordt aangepast. De docenten moeten de aanpassingen voordat het examen plaatsvindt laten goedkeuren door de examencommissie.

Staat je vraag er niet bij?

Laat het ons weten! Wij proberen je vraag te beantwoorden of je bij een klacht te voorzien van een advies.

PS. JOB MBO is dé landelijke jongerenorganisatie die mbo-studenten een stem geeft in het onderwijs. Jouw verhaal is voor ons een belangrijk signaal. Hierdoor zorgen wij dat jouw onderwijs nog beter wordt!

Dien je vraag of klacht in
Back To Top