JOBmbo ontvangt dagelijks klachten via verschillende kanalen. Studenten en alle mensen om hen heen kunnen ons benaderen via telefoon, e-mail, WhatsApp of onze sociale media kanalen. Studenten stellen ons hun vragen of vertellen welke klachten zij hebben. Vervolgens wijzen wij hen op hun rechten en denken we mee met welke stappen zij kunnen nemen. Alle binnengekomen klachten en vragen verzamelen en beschrijven we in de klachtenrapportage. Op basis hiervan doen we een aantal aanbevelingen om knelpunten in het mbo-systeem te verhelpen, waarover we in gesprek gaan met het ministerie van Onderwijs, de MBO Raad en andere partijen waarmee JOBmbo samenwerkt.
Deze klachtenrapportage gaat over alle klachten die we in studiejaar 2024-2025 hebben ontvangen. De meeste klachten gingen wederom over toetsen en examens, maar ook over schoolkosten en de begeleiding op school hebben we meerdere klachten ontvangen. Hieronder kun je de klachtenrapportage downloaden. Daarin staat per thema beschreven waar de klachten over gingen en lees je onze aanbevelingen voor verbetering.